Vlaanderen en de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen willen de discussie over de Ijzeren Rijn, die ze voortaan het 3RX-tracé noemen, naar het niveau van de nationale regeringen van België, Duitsland en Nederland te tillen, met ook steun van de Europese Commissie.
Dat hebben Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) en zijn Duitse ambtsgenoot donderdag bekendgemaakt. Zo willen ze uit de impasse met Nederland raken.
Al jarenlang is er getrouwtrek over een nieuwe spoorlijn vanuit Vlaanderen door Nederland naar het Duitse Ruhrgebied, waarbij Nederland op de rem staat. Vlaanderen acht een nieuwe route nodig, onder meer door de groeiende vrachttrafiek.
Het 3RX-tracé ligt voor, een route vanuit Antwerpen over Herentals-Mol en Hamont naar het Nederlandse Roermond en Venlo richting Duitsland. Volgens een studie kost ze zo'n 770 miljoen euro.
Weyts kreeg vandaag in het Antwerpse havenhuis bezoek van Hendrik Wüst, zijn ambtsgenoot uit Noordrijn-Westfalen. Samen werken ze aan een samenwerkingsovereenkomst rond mobiliteit, maar ook aan een strategie om Nederland te overtuigen mee te werken.
"We willen de discussie naar een volgend niveau brengen. De studie was duidelijk doordat de 3RX-route dezelfde voordelen heeft als andere tracés, maar veel goedkoper is, en ook goed is voor Nederland", benadrukt Weyts.
"Samen met Noordrijn-Westfalen vragen we aan onze nationale regeringen aan de onderhandelingstafel te komen om de discussie naar het politieke en diplomatische niveau te brengen."
Ook de Europese Commissie wil men steun vragen, waarbij Weyts er alvast op wijst dat de 3RX-studie deels Europees gefinancierd is.
"3RX heeft een lange geschiedenis, maar er is nu een opportuniteit die we moeten gebruiken. Gisteren was ik in Den Haag, waar er al enige openheid was. Op Europees niveau is er nog geld van het investeringsplan van Juncker over. De route naar Antwerpen past daar perfect in", meent Wüst. (belga)